Anifilm : WILIAM BUKOVÝ
WILIAM BUKOVÝ
různí / various | Československo | 70 min
Wiliam Bukový (1932–1968) pocházel ze slovenské židovské rodiny Brühlových, která se musela od roku 1942 skrývat. Z toho důvodu si všichni členové rodiny změnili po válce příjmení na Bukový. V 60. letech se Wiliam Bukový věnoval koncertní hudbě a hlavně baletu, kde projevil svůj zájem o experimentování s elektronickou hudbou. Novátorský byl například jeho elektronický balet Faust na vlastní libreto, který měl premiéru roku 1966 v New Yorku. Experimentoval s prvky tzv. konkrétní hudby (musique concrète), čehož jistě mohl využít při komponování filmové hudby. Za svůj krátký život se do dějin české kinematografie zapsal pestrou a moderní hudbou k přibližně sedmi desítkám filmů, které se často dočkaly mezinárodního ocenění. Vyhledávaný byl režiséry hraných i dokumentárních filmů, s nimiž spolupracoval i mimo tehdejší Československo. Většina diváků bude jeho jméno jistě dobře znát díky hudbě k nesmrtelnému seriálu Pojďte pane, budeme si hrát. V animaci našel zalíbení díky spolupráci s Břetislavem Pojarem, s nímž vytvořil sedm filmů a zmíněný seriál. Jejich spolupráce začala filmem Lev a písnička, který patří mezi klasická díla světové animace. Za tuto hudbu získal Bukový cenu na festivalu v Annecy. Bukový spolupracoval rovněž s Josefem Klugem a Zdeňkem Milerem – složil například hudbu ke zvukově a hudebně pozoruhodnému dílu Krtek a autíčko. Jeho filmová hudba se vyznačuje originalitou, lehkostí a silnou melodičností. Melodickou invenci uplatnil i ve skladbách pro populární zpěváky.
Předprodej vstupenek : www.anifilm.cz